04 Σεπτεμβρίου 2016

ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ-ΠΡΟΤΑΣΗ Προέδρου Ε.Σ.ΠΕ.Θ


ΘΕΜΑ : Λοιπά Θέματα Στρατιωτικών Συντάξεων Ειρηνικής Περιόδου

Το παρόν άρθρο αποσκοπεί στην ανάδειξη του θέματος των παραλήψεων της κείμενης ασφαλιστικής νομοθεσίας, που απέβησαν σε βάρος των Ελλήνων στρατιωτικών. Οι αλλεπάλληλες μεταρρυθμίσεις - αναμορφώσεις των τελευταίων ετών όχι μόνο δεν άμβλυναν τις αδικίες, αλλά δυστυχώς μεθοδικά τις όξυναν περαιτέρω.

1.         Μετά την ψήφιση των νέων οδυνηρών διατάξεων για την μεταρρύθμιση - αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος με το Ν.4387/2016, δυστυχώς η ζημία που υπέστη το σύνολο των Ελλήνων στρατιωτικών κλιμακώνεται και διευρύνεται περαιτέρω, καθόσον τα εφαρμοζόμενα μέτρα φέρεται ότι θα επιφέρουν σωρευτικά μείωση του Εφάπαξ Βοηθήματος κατά περίπου 35%, σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, καθώς επίσης και πρόσθετη μείωση στις συντάξεις εκτιμώμενη σύμφωνα με πληροφορίες, περί του 20-30% σε βάθος χρόνου, λόγω του τρόπου υπολογισμού που ανατρέπει τα δεδομένα εκείνα με τα οποία οι παλαιοί ασφαλισμένοι εισήλθαν στην αγορά εργασίας κάνοντας τις επαγγελματικές επιλογές τους. Τέλος η υπέρμετρη αύξηση στο ποσοστό της εισφοράς που απαιτείται για την αναγνώριση πρόσθετων ασφαλιστικών ετών (πραγματικών ή πλασματικών) από 6,67% σε 20%, χωρίς την αυτονόητη πρόβλεψη για ένα κράτος δίκαιου, για εφαρμογή της νέας αυξημένης εισφοράς για όσους εργαστούν για πρώτη φορά από την ψήφιση του υπόψη νόμου και εφεξής, ή έστω για όσους θεμελιώσουν - αποκτήσουν μεταγενέστερα της ψήφισής του το νομικό έρεισμα (δικαίωμα) επέκτασης των ετών ασφάλισης με την αναγνώριση πραγματικού χρόνου υπηρεσίας υπολογιζόμενου στο διπλάσιο ή τριπλάσιο ή με την αξιοποίηση πλασματικού χρόνου ασφάλισης.

2.         Ειδική μνεία πρέπει να γίνει στις ρυθμίσεις του άρθρου 12 του Ν.4387/2016, που αφορούν στον κανονισμό της σύνταξης για τα μέλη οικογενείας σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου. Τίθενται ηλικιακά όρια για τη λήψη του ποσού της σύνταξης που αναλογεί στη/ο σύζυγο του εκλιπόντος δικαιούχου (οι άνω των 55 ετών λαμβάνουν τακτικώς τη σύνταξη, οι κάτω των 55 ετών λαμβάνουν προσωρινά αυτή επί τριετία και ακολούθως λαμβάνουν τακτικώς τη σύνταξη μετά τη συμπλήρωση των 67 ετών).

3.         Το παραπάνω μέτρο θίγει κατ’ εξοχήν τους στρατιωτικούς, διότι είναι η κατηγορία εργαζομένων με τα μεγαλύτερα ποσοστά συζύγων που επαγγέλλονται οικιακά ή εν πάση περιπτώσει δεν εργάζονται, λόγω ακριβώς των ιδιαιτεροτήτων του στρατιωτικού λειτουργήματος που προϋποθέτει πολλές και συχνές αλλαγές κατοικίας.
  • Πόσες σύζυγοι στρατιωτικών απασχολούμενες στον ιδιωτικό τομέα, δεν εγκατέλειψαν τις εργασίες τους λόγω μετάθεσης του συζύγου;
  • Πόσες σύζυγοι στρατιωτικών δεν προσπάθησαν ανεπιτυχώς να βρουν εργασία στον ιδιωτικό τομέα, αλλά αποτέλεσε τροχοπέδη στην πρόσληψή τους η προσωρινότητα διαμονής και η έλλειψη εντοπιότητας;
  • Πόσες σύζυγοι στρατιωτικών δεν προσπάθησαν να εργαστούν, αλλά ο εργοδότης τις ώθησε στην παραίτηση, αρνούμενος να παράσχει βασικές διευκολύνσεις και σε νόμιμο πάντα πλαίσιο, όταν ο σύζυγος στρατιωτικός απουσίαζε επί μακρόν σε σχολεία, εκπαιδεύσεις, ασκήσεις, επιφυλακές και υπηρεσίες και το βάρος ανατροφής των τέκνων βάραινε αποκλειστικά τον ένα γονέα;
  • Πόσες εργαζόμενες σύζυγοι στρατιωτικών έτυχαν έστω στοιχειώδους βοηθείας και συνδρομής από στενά συγγενικά πρόσωπα για την επίβλεψη και ανατροφή των παιδιών (εν αντιθέσει με τους λοιπούς εργαζομένους που δεν υπόκεινται στη βάσανο των μεταθέσεων), διαμένοντας για πολλά έτη μακριά από τις πατρογονικές εστίες, με άγνωστο κοινωνικό περίγυρο;
  • Η ανταμοιβή λοιπόν αυτών όλων των αφανών ηρώων (επιμένω στην έκφραση) από πλευράς της Πολιτείας ήταν η θέσπιση ηλικιακών κριτηρίων, σε μονοδιάστατη στόχευση (έμμεσα εισπρακτικού χαρακτήρα μέτρο).
  • Γιατί ο νομοθέτης δεν επέλεξε τη διάκριση απονομής της αναλογούσας σύνταξης στρατιωτικού με βάση τα έτη διανυθέντα έτη συζυγικού βίου, με εύλογη ποσοστιαία κλιμάκωση, αναλόγως τα χρόνια εγγάμου βίου και με θέσπιση ως κατώτερου ορίου για τη θεμελίωση δικαιώματος τα 15 έτη συζυγικού βίου;
  • Επειδή προφανώς αυτό διέλαθε της προσοχής του, ιδού λοιπόν πεδίον δόξης λαμπρό……………….
4.         Σε μια ευνομούμενη Πολιτεία, το κράτος οφείλει να αποτελεί την ασπίδα προάσπισης των εργασιακών δικαιωμάτων των Στρατιωτικών, με βάση της συνταγματικές αρχές περί της ισότητας, αλλά δυστυχώς σε πολλές περιπτώσεις, η εκάστοτε Κυβέρνηση παραβιάζει το δικαίωμα παροχής αποτελεσματικής εργασιακής προστασίας των στρατιωτικών και συγχρόνως προσβάλλει με τις νομοθετικές αποφάσεις της, το δικαίωμα για σεβασμό της προσωπικότητας και της περιουσίας τους και διαρρηγνύει τη δίκαιη ισορροπία που πρέπει να υφίσταται μεταξύ της προστασίας της περιουσίας και των επιταγών του γενικού συμφέροντος και επομένως δεν είναι συμβατή με το άρθρο 20 παρ. 1 του Συντάγματος και το άρθρο 6 της ΕΣΔΑ και του άρθρου 1 του Πρόσθετου Πρωτοκόλλου αυτής.

5.         Κατόπιν των παραπάνω, για την άρση λοιπόν της υφιστάμενης αδικίας και την αποκατάσταση της περί δικαίου έννοιας, προτείνω όπως δρομολογηθούν οι ακόλουθες τροποποιήσεις:
             α.         Προσθήκη, μιας επιπλέον πρόσθετης υποπαραγράφου (παρ. 1στ με τη νέα προτεινόμενη αρίθμηση) στο άρθρο 22 του Ν.3865/2010, με την ακόλουθη διατύπωση, οποία ρυθμίζει το θέμα της αναγνώρισης των 3 ετών που προσαυξάνουν τον συντάξιμο χρόνο του ένστολου προσωπικού (ΕΔ & ΣΑ) που κατετάγη μεταξύ 1990-95:
  ΄΄ η αναγνώριση των τριών (3) ετών του άρθρου 22 του Ν.3865/2010, που προσαυξάνουν τον συντάξιμο χρόνο των ασφαλισμένων στρατιωτικών που έχει καταταγεί μέχρι την 31-12-1995 και θεμελιώνει δικαίωμα από την 1-1-2015, είναι επιπλέον του χρόνου που αναγνωρίζεται με βάση το άρθρο 40 του Π.Δ 169/2007 και γίνεται προαιρετικά κατόπιν αίτησης των ενδιαφερομένων και την καταβολή, για κάθε μήνα, εισφοράς ασφαλισμένου και εργοδότη (20%) για τον φορέα κύριας ασφάλισης επί του Επιδόματος Ειδικής Απασχόλησης των Στρατιωτικών, κατά το μήνα υποβολής της αίτησης εξαγοράς και, εφόσον έχει διακοπεί η απασχόληση, επί των αντιστοίχων αμοιβών του τελευταίου μήνα απασχόλησης. Ο ως άνω χρόνος που αναγνωρίζεται, λαμβάνεται υπόψη τόσο για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος, όσο και για την προσαύξηση του ποσού της σύνταξης, υπό την προϋπόθεση ότι οι ασφαλισμένοι έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον εικοσιπέντε (25) έτη πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας.
Οι ασφαλιστικές εισφορές για την αναγνώριση αυτή καταβάλλονται είτε εφάπαξ, εντός τριμήνου από την κοινοποίηση της απόφασης, οπότε παρέχεται έκπτωση 15%, είτε σε μηνιαίες δόσεις, ο αριθμός των οποίων είναι ίσος με τους αναγνωριζόμενους μήνες. Η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την κοινοποίηση της απόφασης. Καθυστέρηση καταβολής δόσης συνεπάγεται επιβάρυνσή της με τα εκάστοτε προβλεπόμενα πρόσθετα τέλη. Σε περίπτωση θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος ή προσαύξησης του ποσού της σύνταξης, πριν το χρόνο εξόφλησης της εισφοράς εξαγοράς, παρακρατείται κάθε μήνα από τη σύνταξη και μέχρι την εξόφληση, ποσό ίσο με το 1/4 του ποσού της σύνταξης.’’
            β.         Προσθήκη, μιας επιπλέον πρόσθετης υποπαραγράφου (παρ. 1ζ) στο άρθρο 34 του Ν.4387/2016, με την ακόλουθη διατύπωση που αφορά ευρύτερα τους ασφαλισμένους στρατιωτικούς:
 ‘’ Στους ασφαλισμένους στρατιωτικούς, γενικά, οι οποίοι θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης με τις προϋποθέσεις που διαμορφώνονται και ισχύουν από ψήφισης του Ν.3865/2010 και εφεξής, αναγνωρίζεται προαιρετικά πρόσθετος πλασματικός χρόνος για κάθε παιδί, ο οποίος ανέρχεται σε ένα (1) έτος ασφάλισης για το πρώτο παιδί και σε δύο (2) έτη ασφάλισης για κάθε επόμενο παιδί και μέχρι το τρίτο. Ο χρόνος που αναγνωρίζεται λαμβάνεται υπόψη τόσο για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος, όσο και για την προσαύξηση του ποσού της σύνταξης, υπό την προϋπόθεση ότι οι ασφαλισμένοι έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον εικοσιπέντε (25) έτη πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας. Ο χρόνος αυτός συνυπολογίζεται επιπλέον του χρόνου που αναγνωρίζεται από λοιπές διατάξεις του Ν.3865/2010, καθώς και του άρθρου 40 του Π.Δ 169/2007. Η αναγνώριση του ανωτέρω πλασματικού χρόνου γίνεται κατόπιν αίτησης των ενδιαφερομένων και την καταβολή, για κάθε μήνα,  εισφοράς ασφαλισμένου και εργοδότη (20%) για τον φορέα κύριας ασφάλισης, επί του βασικού μισθού του Ανθυπολοχαγού, που ίσχυε κατά το χρόνο θεμελίωσης του υπόψη δικαιώματος (απόκτηση τέκνων), όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ΓΛΚ.
Οι ασφαλιστικές εισφορές για την αναγνώριση αυτή καταβάλλονται είτε εφάπαξ, εντός τριμήνου από την κοινοποίηση της απόφασης, οπότε παρέχεται έκπτωση 15%, είτε σε μηνιαίες δόσεις, ο αριθμός των οποίων είναι ίσος με τους αναγνωριζόμενους μήνες. Η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την κοινοποίηση της απόφασης. Καθυστέρηση καταβολής δόσης συνεπάγεται επιβάρυνσή της με τα εκάστοτε προβλεπόμενα πρόσθετα τέλη. Σε περίπτωση θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος ή προσαύξησης του ποσού της σύνταξης, πριν το χρόνο εξόφλησης της εισφοράς εξαγοράς, παρακρατείται κάθε μήνα από τη σύνταξη και μέχρι την εξόφληση, ποσό ίσο με το 1/4 του ποσού της σύνταξης.’’
          γ.         Ενσωμάτωση μιας επιπλέον ένθετης παραγράφου (παρ. 6 με αναπροσαρμογή εν συνεχεία της αρχικής αρίθμησης) στο άρθρο 12 του Ν.4387/2016, με την ακόλουθη διατύπωση:
‘’Προκειμένου για επιζώντα σύζυγο στρατιωτικού που απεβίωσε από φυσικά αίτια, ήτοι ο θάνατος δεν οφείλεται σε ατύχημα που προήλθε πρόδηλα και αναμφισβήτητα εξαιτίας της υπηρεσίας ή ανθρωποκτονία, το ποσό σύνταξης που δικαιούται καταβάλλεται χωρίς ηλικιακό όριο, κλιμακούμενο με βάση τη συνολική διάρκεια του εγγάμου βίου, όπως παρακάτω:
                     (i).         Μέχρι δέκα 10 έτη εγγάμου βίου, καταβάλλεται το πλήρες ποσό της σύνταξης που αναλογεί στην/στον επιζώντα σύζυγο, για διάρκεια τριών (3) ετών. Ακολούθως η καταβολή της διακόπτεται µε τη συμπλήρωση της τριετίας και άρχεται εκ νέου µε τη συμπλήρωση του 60ου έτους της ηλικίας του/της συζύγου.
                     (ii).         Μετά από τουλάχιστον δεκαπέντε (15) έτη εγγάμου βίου, καταβάλλεται  σύνταξη σε ποσοστό 50% επί του προβλεπομένου ποσού της σύνταξης που αναλογεί στην/στον επιζώντα σύζυγο με βάση τις διατάξεις του παρόντος νόμου, χωρίς ηλιακό όριο.
                     (iii).         Μετά από τουλάχιστον είκοσι (20) έτη εγγάμου βίου, καταβάλλεται σύνταξη σε ποσοστό 75% επί του προβλεπομένου ποσού της σύνταξης που αναλογεί στην/στον επιζώντα σύζυγο με βάση τις διατάξεις του παρόντος νόμου, χωρίς ηλιακό όριο.
                     (iv).         Μετά από τουλάχιστον εικοσιπέντε (25) έτη εγγάμου βίου, καταβάλλεται σύνταξη σε ποσοστό 100% επί του προβλεπομένου ποσού της σύνταξης που αναλογεί στην/στον επιζώντα σύζυγο με βάση τις διατάξεις του παρόντος νόμου, χωρίς ηλιακό όριο.‘’

6.         Έχοντας πλήρη επίγνωση της αγάπης και της εμπιστοσύνης με την οποία η Πολιτεία περιβάλει τις ΕΔ και το στρατιωτικό προσωπικό, ευελπιστώ, για την εξέταση του θέματος και την άμεση λήψη μέτρων (τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου) που θα άρουν και εξαλείψουν την άδικη αντιμετώπιση που υφίστανται οι έλληνες στρατιωτικοί και την πικρία και την απογοήτευση που τους διακατέχει από την ψήφιση των Ν.3865/2010 και Ν.4387/2016

-Ο-
ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ε.Σ.ΠΕ.Θ
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΟΥΚΟΥΡΑΒΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.