22 Οκτωβρίου 2020

Τι μπορεί να μας διδάξει ένας απόστρατος ναυτικός για την Τουρκία;

Σημείωση:

Στον πολύ ενημερωμένο, κατ' εμέ, ιστότοπο "WAR ON THE ROCKS" δημοσιεύθηκε το άρθρο του τίτλου, αναφερόμενο στο Τούρκο Υποναύαρχο εα Cihat Yaycı. 

Η μετάφραση που δημοσιεύω εδώ, έγινε για οικονομία χρόνου λόγω επικαιρότητας, με ευρεία χρήση του Google Translate και αρκετές διορθωτικές παρεμβάσεις μου, ώστε να είναι πολύ κοντά σ΄αυτό και να μην αλλοιώνεται κατά το δυνατόν το νόημα του άρθρου. 

Κατά την άποψή μου είναι ένα ψύχραιμο άρθρο, κάτι που λέιπει από τον συνήθως υπερβολικά και βιαστικά συναισθηματικό Ελληνικό τύπο. 

Επειδή το άρθρο στο αγγλικό του κείμενο έχει πολλές διασυνδέσεις σε παραπομπές (LINKS), παραθέτω και στο τέλος σύνδεσμο στην πηγή του δημοσιεύματος, ώστε να είναι ευχερής η αναδρομή για τον αγγλομαθή αναγνώστη.

Το άρθρο δεν απηχεί βεβαίως δικές μου απόψεις, προς τούτο εξ άλλου και το εισαγωγικό μου σημείωμα. Η δική μου άποψη είναι ότι και από τον εχθρό του κάποιος, κάτι χρήσιμο μπορεί να μάθει.

Καλή και ψύχραιμη ανάγνωση.

Κων. Β. Κωνσταντάρας 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

WAR ON THE ROCKS, Ryan Gingeras, 21 Oct 2020👈

Την περασμένη άνοιξη, ένας μέχρι τότε άγνωστος Τούρκος υποναύαρχος, ο Cihat Yaycı, κατέκλυσε τα διεθνή πρωτοσέλιδα μετά τη δραματική παραίτησή του από το τουρκικό ναυτικό. Αν και οι φήμες για την παραίτησή του είχαν κυκλοφορήσει μήνες νωρίτερα, Τούρκοι και ξένοι δημοσιογράφοι προσπάθησαν να ερμηνεύσουν τη σημασία της. Μέχρι το Μάιο, ο Yaycı είχε προβληθεί πολύ από τον Τύπο και επαινεθεί από τον Τούρκο Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ως ο «αρχιτέκτονας» που διαπραγματεύτηκε την οριοθέτηση μιάς ΑΟΖ μεταξύ Τουρκίας και κυβέρνησης της Λιβύης με έδρα την Τρίπολη. Η σχέση του με την πιο διεκδικητική ναυτική στάση της Τουρκίας, που ονομάστηκε πρωτοβουλία της «Γαλάζιας πατρίδας», το αντικείμενο του τελευταίου μου άρθρου σε αυτές τις σελίδες, τον έκανε το πρόσωπο με τις μεγαλύτερες φιλοδοξίες της χώρας του στην Ανατολική Μεσόγειο. Η παραίτηση του Yaycı, με τη σειρά της, ελήφθη ως απόδειξη της περιορισμένης υπομονής/ανοχής του Ερντογάν στην άνοδο ανώτερων αξιωματικών με πολιτική επιρροή. Μερικοί σχολιαστές, ιδιαίτερα ειλικρινείς εθνικιστές, εξέφρασαν το φόβο ότι η παραίτησή του θα μπορούσε να οδηγήσει στην πλήρη εγκατάλειψη της έννοιας «Γαλάζια πατρίδα».

Έκτοτε, ο Yaycı μιλάει επί μακρόν στα τουρκικά μέσα ενημέρωσης για τις εμπειρίες και τις απόψεις του. Ενώ δεν έχει αποφύγει τη συζήτηση για την παραίτησή του, το μεγαλύτερο μέρος των συνεντεύξεων ασχολήθηκε με ζητήματα πολύ πιο κοντά στην ιδεολογία του, δηλαδή την τουρκική ναυτική πολιτική και στρατηγική. Στις πολλές ώρες ηχογραφημένων συζητήσεων που είχε τους τελευταίους μήνες, ο Yaycı έδωσε στο κοινό ένα αρκετά μεγάλο δείγμα των απόψεών του για ένα ευρύ φάσμα θεμάτων. Οι δηλώσεις του, στο σύνολό τους, προσφέρουν μια γενική έρευνα για την ανάπτυξη της δικής του σκέψης. Όταν εξετάζονται στο ευρύτερο πλαίσιο της τουρκικής ιστορίας και των σύγχρονων υποθέσεων, οι αποκαλύψεις του Yaycı προσφέρουν πιθανές πληροφορίες για την πολιτική συναίνεση που οδηγεί στοιχεία της πιο στρατιωτικής προσέγγισης της Τουρκίας στην εξωτερική πολιτική. Η συλλογιστική του προσφέρει ενδείξεις για το πώς η θεμελιώδης ιδεολογία της χώρας, ο Κεμαλισμός, συμβάλλει στη διαμόρφωση κοινού εδάφους ανάμεσα στη διασπασμένη πολιτική ελίτ της Άγκυρας.

Κομματισμός και Ιδεολογία στο Σώμα των Τούρκων Αξιωματικών

Στην Τουρκία σήμερα, δεν υπάρχει έλλειψη πρώην στρατηγών και θαυμαστών που εμφανίζονται στην τηλεόραση. Οι τρέχουσες υποθέσεις, σε κάποιο βαθμό, το δικαιολογούν. Εν μέσω ειδήσεων για τουρκική στρατιωτική δραστηριότητα στη Συρία, τη Λιβύη, το Αζερμπαϊτζάν και την Ανατολική Μεσόγειο, οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις βρίσκονται όλο και περισσότερο στο προσκήνιο της εξωτερικής πολιτικής της χώρας. Ωστόσο, με φόντο την τουρκική ιστορία, η παρουσία τόσων πολλών αποστράτων αξιωματικών στην τηλεόραση χρωματίζεται από μια κάποια ειρωνεία. Από την ίδρυση της χώρας το 1923, οι μελετητές και σχολιαστές συχνά απεικόνιζαν τους επαγγελματίες αξιωματικούς ως μέλη μιάς απομονωμένης τάξης. Ως "ιστορικός θεματοφύλακας" των ιδρυτικών αρχών της δημοκρατίας (ειδικά αυτών που συνδέονται με τον πρώτο πρόεδρο της Τουρκίας, Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ), ο στρατιωτικός αποτελούσε από καιρό μια πραιτοριανή ελίτ, μια ελίτ γνωστή για την τάση της προς τη συνωμοσία και την πολιτική παρέμβαση. Από τότε που πήρε την εξουσία, η κυβέρνηση του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης του Ερντογάν έχει κάνει πολλά για τον έλεγχο της εξουσίας και της αυτονομίας του στρατού. Εκτός από την εκτέλεση διοικητικών μεταρρυθμίσεων και μαζικών εκκαθαρίσεων προσωπικού, ο Ερντογάν έχει κερδίσει μεγαλύτερη υποστήριξη μεταξύ των δυσαρεστημένων αξιωματικών μετά την απόπειρα πραξικοπήματος του 2016. Το κοινό μίσος ενεντίον των οπαδών του Fethullah Gülen, ο οποίος κατηγορείται ευρέως για το πραξικόπημα καθώς και άλλες συνωμοσίες, υπήρξε κρίσιμο για την εμπέδωση κάποιου βαθμού εμπιστοσύνης μεταξύ στρατιωτικών και πολιτικών αξιωματούχων.

Παρά τις εξελίξεις, οι παρατηρητές συνεχίζουν να αναρωτιούνται πως οι ανώτεροι αξιωματικοί αντιλαμβάνονται πραγματικά τις πολιτικές και τις στρατηγικές προτεραιότητες της χώρας. Μέχρι σήμερα, υπάρχουν σχετικά λίγες μελέτες μετά τον Ψυχρό Πόλεμο που αναλαμβάνουν τις θεσμικές ή ιδεολογικές τάσεις του στρατού. Ενώ πολλοί πρώην αξιωματικοί έχουν κάνει το άλμα στην τηλεόραση ως κύριοι ομιλητές, ο βαθμός στον οποίο αντιπροσωπεύουν τη σημερινή σκέψη των πολιτικών και στρατιωτικών κύκλων παραμένει ασαφής. Αυτή η αβεβαιότητα δεν εμπόδισε μια αχαλίνωτη κερδοσκοπία ως προς τις ιδεολογικές, κομματικές και προσωπικές διαιρέσεις που διαμορφώνουν τη στρατηγική σκέψη της Άγκυρας. Κατά σύμβαση, οι στρατιωτικοί αξιωματούχοι τείνουν να εντάσσονται σε ένα από τα πολλά στρατόπεδα. Αναμφισβήτητα το παλαιότερο, πιο καθιερωμένο μπλοκ στο στρατό περιλαμβάνει τους λεγόμενους «Ατλαντιστές». Αυτή η ομάδα, υποστηρίζουν οι παρατηρητές, περιλαμβάνει αξιωματικούς που υποστηρίζουν μια πιο συνεργατική αμερικανική ή ευρωκεντρική προσέγγιση της εξωτερικής πολιτικής (μια τάση που συχνά σχετίζεται με τις προτιμήσεις του Atatürk). Η απόκλιση από αυτήν την άποψη είναι οι λεγόμενοι «Ευρασιατιστές», μια κλίση που συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με το περιθώριο της δεξιάς. Αν και αποτελείται από αξιωματικούς που χαρακτηρίζονται ως ένθερμοι Κεμαλιστές, αυτό το τμήμα του σώματος αξιωματικών συνδέεται με μια έντονη αποστροφή προς την «ιμπεριαλιστική τάξη» που προωθούν οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Δυτική Ευρώπη. Απορρίπτοντας τα συλλογικά συμφέροντα του ΝΑΤΟ, οι Ευρασιατιστές θεωρούνται ότι ευνοούν στενότερους δεσμούς με τη Ρωσία και άλλες δυνάμεις της ευρύτερης Ασίας. Αυτή η ομάδα, υποστηρίζουν ορισμένοι παρατηρητές, έχει βρει κάποιο βαθμό συντροφιάς με το Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης καθώς και με πιο θρησκευτικά συντηρητικούς αξιωματικούς. Αν και ξεχωρίζουν από τις διαφορές τους σε ζητήματα κοσμικότητας και ταυτότητας, τόσο οι Ευρασιατιστές όσο και οι θρησκευτικά συντηρητικοί ευνοούν μια πιο μυώδη, ανεξάρτητη Τουρκία, μια Τουρκία ικανή και πρόθυμη να ασκήσει μεγαλύτερη επιρροή στο κοντινό της εξωτερικό και στην παγκόσμια σκηνή. Αυτή η προσέγγιση, βρίσκεται στον πυρήνα αυτού που μελετητές ονόμασαν "Πράσινη (Ισλαμική) -Κεμαλιστική (ιδιαίτερα Ευρασιατική) συμμαχία".

Πολλά γραπτά και συνεντεύξεις του Yayci φαίνεται να επιβεβαιώνουν, αλλά και να περιπλέκουν αυτές τις εντυπώσεις. Ως ανώτατος αξιωματικός που επέζησε πολλαπλών καθάρσεων στη διάρκεια της καριέρας του, είναι από τους πιο πρόσφατους και υψηλότερου βαθμού αξιωματικούς που προβάλουν δημόσια άποψη. Παρά την πρόωρη παραίτησή του, ο Yaycı δεν παρουσιάζεται ούτε ως αντιφρονών, ούτε ως κομματικός υποστηρικτής του κυβερνώντος κόμματος. Αντίθετα, η διαμόρφωση των απόψεών του δίνει έμφαση σε στοιχεία συναίνεσης μεταξύ των υποτιθέμενων φατριών που περιλαμβάνουν το στρατιωτικό κατεστημένο της Τουρκίας. Από αυτή την άποψη, η προοπτική του Yaycı προσφέρει ενδείξεις σχετικά με τους φόβους και τις επιθυμίες που οδηγούν την κυρίαρχη πρωτοβουλία της τρέχουσας εξωτερικής πολιτικής της Άγκυρας, τη "γαλάζια πατρίδα".

Αναλύοντας τις σκέψεις του Ναύαρχου

Η καριέρα του Ναύαρχου Yaycı μιλάει για ένα στρατιώτη-λόγιο. Γεννημένος στην ανατολική πόλη Elazığ, εισήλθε στο στρατιωτικό εκπαιδευτικό σύστημα της Τουρκίας στο γυμνάσιο. Αφού αποφοίτησε από τη ναυτική ακαδημία το 1988, διέγραψε μια πετυχημένη καριέρα ως αξιωματικός. Η υπηρεσία του σε πολλαπλά πολεμικά πλοία (συμπεριλαμβανομένης της διοίκησης μιάς φρεγάτας) κορυφώθηκε με τη διοίκηση στολίσκου στη βόρεια διοίκηση του ναυτικού. Οι άλλες μεταθέσεις του προσωπικού συμπλήρωσαν τη θαλάσσια υπηρεσία του, επιτρέποντάς του να επικεντρωθεί στη στρατηγική και τις εξωτερικές σχέσεις. Για παράδειγμα, υπηρέτησε ως αμυντικός ακόλουθος στην πρεσβεία της Τουρκίας στη Μόσχα. Στην πορεία, απέκτησε διδακτορικό στις διεθνείς υποθέσεις και μεταπτυχιακό στη φυσική και ηλεκτρονική μηχανική. Δημιούργησε φήμη ως παραγωγικός συγγραφέας και καινοτόμος στοχαστής. Εκτός από πολλά του βιβλία σχετικά με τους θαλάσσιους ισχυρισμούς της Τουρκίας στη Μεσόγειο, πιστώνεται τη δημιουργία ενός αλγορίθμου ικανού (υποτίθεται) να προσδιορίσει τον αριθμό ή να ανιχνεύσει οπαδούς του Γκιουλέν στις ένοπλες δυνάμεις (που ονομάζεται «μετρητής FETΟ»). Η άνοδος του ως ναυάρχου, με πολλούς τρόπους, ταιριάζει σε ένα καλούπι που έθεσε ο μέντοράς του, ο απόστρατος ναύαρχος Cem Gürdeniz, αυτός που περισσότερο με την πατρότητα και προώθηση της έννοιας της Γαλάζιας Πατρίδας της Τουρκίας, ο Γκιουρντενίζ αναγνωρίζει την επιρροή του στην υπεροχή του Γιάιτσι και τον έχει επαινέσει ως «έναν από τους πιο σημαντικούς διαννοητές στην τουρκική ναυτιλιακή ιστορία».

Στις πολλές συνεντεύξεις του, ο Yaycı ισχυρίζεται αδιαμφισβήτητα ότι είναι ένας άνθρωπος αφιερωμένος στις πιο θεμελιώδεις αξίες που συνδέονται με τον ιδρυτή της Τουρκίας, Mustafa Kemal. Ως γιος ενός επαρχιακού γραφειοκράτη, μεγάλωσε από γονείς που ήταν σταθερά «Κεμαλιστές» και «καθεστωτικοί». Τα πρώτα του χρόνια ως στρατιώτης στο στρατιωτικό εκπαιδευτικό σύστημα της Τουρκίας ενίσχυσε περαιτέρω την ιδιαίτερη αφοσίωσή του στο κράτος. Όταν ρωτήθηκε αν ήταν εξοργισμένος από την αναγκαστική παραίτησή του, ο Yaycı απάντησε ότι τα χρόνια εκπαίδευσης και υπηρεσίας του κατέστησαν αδύνατο κάτι τέτοιο. «Είμαι παιδί της πολιτείας μου, όχι των γονέων μου», υποστήριξε, «Είναι η πολιτεία μου που με δίδαξε, ταΐζει, θηλάζει, ντύνει και με μεγάλωσε από τότε που ήμουν 13 ετών». Ρητορικά, τέτοια συναισθήματα είναι σύμφωνα με την εκπαίδευση και την καθοδήγηση που έλαβε ως νεολαίος. Ως μαθητής, όπως και τα περισσότερα παιδιά στην Τουρκία σήμερα, διδάχθηκε κατ' επανάληψη το υποχρεωτικό μάθημα με τίτλο «Επαναστατική Ιστορία και Ατατούρκ». το μάθημα, που διδάσκεται στα σχολέια, δευτεροβάθμια σχολεία και πανεπιστήμια σε ολόκληρη τη χώρα, δίνει έμφαση στην κεντρική θέση του κράτους ως βασικό δόγμα της τουρκικής ιθαγένειας και ταυτότητας. Η τοποθέτηση του κράτους πάνω απ 'όλα, συμπεριλαμβανομένης της οικογένειας, βρίσκεται στην καρδιά της ορθοδοξίας του Κεμαλιστή. Αυτό που κάνει τα συναισθήματα του Yaycı παράδοξο είναι στην εφαρμογή τους. Τοποθετώντας τον Κεμαλισμό, ο Γιάτσι έχει παρακάμψει με συνέπεια την πρόσκληση για κριτική του Ερντογάν ή του πολιτικού του κόμματος. Αυτή η ικανότητα να επισημάνει τα κεμαλιστικά διαπιστευτήριά του, ενώ σηματοδοτεί την αδιαφορία ή την υποστήριξή του στον Ερντογάν, είναι ένα τυπικό θέμα πολλών από τις δημόσιες εμφανίσεις του.
Οι απαντήσεις του σε διάφορα ζητήματα που του έθεσαν οι δημοσιογράφοι, προσφέρουν περαιτέρω στοιχεία για την επιδεξιότητα του Yaycı. Για παράδειγμα, αρνήθηκε να επικρίνει την αμφιλεγόμενη απόφαση του Ερντογάν να ξανανοίξει την Άγια Σόφια ως τζαμί. Ακόμα κι αν ο ίδιος ο Atatürk διέταξε τη μετατροπή του σε μουσείο (μια χειρονομία που προαναγγέλθηκε ως συμβολική δέσμευση του Κεμαλισμού στον κοσμικισμό), ανέστειλε και πάλι τις βασικές αρχές του κρατισμού και επιτέθηκε σε ξένους κριτικούς. «Κανείς», υποστήριξε, «δεν μπορεί να επικρίνει την Τουρκική Δημοκρατία για τη χρήση των κυριαρχικών της δικαιωμάτων». Ως αξιωματικός, εξήγησε περαιτέρω, έμαθε να δέχεται τις εντολές των διοικητών του παρά τις απόψεις του. «Η Άγια Σόφια άνοιξε και από τώρα και στο εξής είναι απόφαση του κράτους». Στην ίδια συνέντευξη, ο οικοδεσπότης του ζήτησε τη γνώμη του για τη Συνθήκη της Λωζάνης, τη συμφωνία του 1923 που, μεταξύ άλλων, καθιέρωσε επίσημα τα σύνορα της Τουρκίας με την Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια, η συνθήκη έχει υποστεί μεγάλη κριτική από συντηρητικούς κριτικούς. Το 2016, ο Ερντογάν δυσφήμησε τη συμφωνία και τους σύγχρονους υπερασπιστές της, ισχυριζόμενος ότι τα νησιά του Αιγαίου που παραχώρησαν στην Ελλάδα με τη Συνθήκη της Λωζάνης, νόμιμα ανήκαν στην Τουρκία. Όταν πιέστηκε, ο Γιάτσι ισχυρίστηκε ότι η συνθήκη ήταν νίκη για την Τουρκία, κάτι που οφείλεται εξ ολοκλήρου στην ηγεσία του Ατατούρκ. Το πρόβλημα, όπως έχει επαναλάβει αλλού, δεν είναι η συμφωνία, αλλά η συμπεριφορά της Ελλάδας:

"...Υπογραμμίζεται στη Συνθήκη της Λωζάνης ότι τα νησιά που γειτνιάζουν και έξω από τρία μίλια [από τη Μικρά Ασία] δεν πρέπει να μεταφερθούν. Αλλά η Ελλάδα προσπάθησε να τα αγκαλιάσει όλα αυτά. Είναι η Ελλάδα που οπλίζει τα νησιά, θέλει να αυξήσει τα χωρικά της ύδατα, θέλει να προστατεύσει τα νησιά και τις νησίδες των οποίων η κυριαρχία δεν έχει μεταφερθεί και επεκτείνει τον εναέριο χώρο της πέρα ​​από τα χωρικά της ύδατα"....

Οι εναντίον της Ελλάδος κατηγορίες, είναι ο πυρήνας της πολιτικής και στρατηγικής σκέψης του Yaycı. Η ελληνική συμπεριφορά στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο κατά την εκτίμησή του, αποτελεί σοβαρή πρόκληση για την ακεραιότητα και τις φιλοδοξίες της Τουρκίας. Έχει χαρακτηρίσει την Ελλάδα ως ένα «ρεβιζιονιστικό» κράτος, ένα δεσμευμένο ανεπιφύλακτα στο να καταλάβει και να κρατήσει έδαφος που ανήκει δικαιωματικά στην Τουρκία (όπως τα νησιά Ίμια ή Καρδάκ στο Αιγαίο). Τοποθετώντας στρατεύματα σε νησιά κοντά στις ακτές της Ανατολίας, η Ελλάδα όχι μόνο παραβιάζει τη Συνθήκη της Λωζάνης, αλλά θέτει, κατά την εκτίμηση του Yaycı, μια άμεση στρατιωτική απειλή για την Τουρκία. Η σκιά της Αθήνας πάνω από το Αιγαίο και τη Μεσόγειο, κατέληξε, αποτελεί απειλή για την ανάδειξη της Τουρκίας ως μεγαλύτερης δύναμης. Εκτός από το ότι είναι ένα «σοβαρό (ciddi) κράτος» (δηλαδή, ένα κράτος που έχει, μεταξύ άλλων, πολιτικά κόμματα, εκλογές και έναν πατριωτικό πληθυσμό), ένα ισχυρό κράτος χρειάζεται ανεξάρτητη πρόσβαση στη θάλασσα και πηγές ενέργειας. Η Τουρκία, σύμφωνα με τον υπολογισμό του, διαθέτει το πρώτο κριτήριο. Η Ελλάδα, με τη Δυτική υποστήριξη, εμποδίζει την Τουρκία να επιτύχει τη δεύτερη.

Στις πολλές κατηγορίες του εναντίον της ελληνικής πολιτικής, οι απόηχοι της εκπαίδευσης του Yaycı ως Τούρκου πολίτη και αξιωματικού φαίνονται καθαρά. Η ανάγνωση του τουρκο-ελληνικών σχέσεων, τόσο του παρελθόντος όσο και του παρόντος, δεν μπορεί να διαχωριστεί από τα βασικά μαθήματα της κρατικής εκπαίδευσης. Τόσο στα σχολικά μαθήματα, όσο και στις επίσημες δηλώσεις, το κράτος της Ελλάδας (μαζί με τους γηγενείς Αρμένιους και τους Ορθόδοξους Χριστιανούς) είναι ένα κρίσιμο κεφάλαιο στην ιστορία της ανάπτυξης της Τουρκίας. Αρκετές τουρκικές αργίες, όπως οι Ημέρες του Παιδιού, η Ημέρα του Αθλητισμού και της Νεολαίας, και η Ημέρα της Νίκης, σηματοδοτούν γεγονότα κατά τη διάρκεια του «πολέμου της ανεξαρτησίας» της Τουρκίας κατά της Ελλάδας μεταξύ 1919 και 1923. Για τον Yaycı, οι ισχυρισμοί της Αθήνας για χωρικά ύδατα στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο αποτελόυν μαρτυρία των διαρκών εντάσεων που απορρέουν από αυτήν την αιωνόβια σύγκρουση. Για να καταπολεμήσει αυτό που χαρακτηρίζει ως επιθετικότητα της Ελλάδας, ο Γιάιτσι έχει εγκαταλείψει τη χρήση του όρου Αιγαίο (Ege στα τουρκικά και Αιγαίο στα ελληνικά) για μια τουρκική φράση, τη Θάλασσα των Νήσων (Adalar Denizi). Προς το εκπαιδευμένο αυτί, η προτεινόμενη αλλαγή ονόματος ξεκινά ξεκάθαρα από τις προσπάθειες του Atatürk να «εκτουρκίσει» και αλλάζει όλα τα ονόματα που θεωρούνται πολύ ελληνικά, αρμενικά ή γενικά ξένα. «Το να δίνεις τουρκικά ονόματα στα πράγματα είναι σημαντικό», εξήγησε, «αλλά είναι επίσης [εντός της] διακριτικής μας εξουσίας».

Αυτή η ανάγνωση του παρελθόντος και η σύγχρονη σημασία του αντηχεί στη ρητορική των Ευρασιατιστών και των υποστηρικτών του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης. Ως άνθρωπος εξίσου εξοικειωμένος με τα μαθήματα ιστορίας των σχολικών του χρόνων, ο Ερντογάν επικαλέστηκε τη μνήμη του πολέμου της Τουρκίας με την Ελλάδα αναφερόμενος στα τρέχοντα γεγονότα. Ο Gürdeniz, ο κύριος υποστηρικτής της Γαλάζιας Πατρίδας, είχε δηλώσει ότι ένας δεύτερος πόλεμος ανεξαρτησίας κατά της Ελλάδας βρίσκεται τώρα σε εξέλιξη στη Μεσόγειο. Τόσο ο Gürdeniz όσο και ο Erdoğan μοιράζονται το «αίμα και χώμα» του Yaycı για την τουρκική ιστορία και ταυτότητα. Οι διαφημίσεις που παράγονται από το Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης γιορτάζουν συχνά το τουρκικό παρελθόν της χώρας (ιδιαίτερα τους μεγάλους πολεμιστές και κατακτητές από τις περιόδους των Σελτζούκων και της Οθωμανικής περιόδου). Τα εδάφη της Μεσογείου, όπως το έθεσε ο Ερντογάν, απολάμβαναν την «πιο ήρεμη περίοδο» μετά την κατάκτησή τους από τους Τούρκους. Τόσο ο Gürdeniz όσο και ο Yaycı έχουν υποστηρίξει παρόμοιες απόψεις για τη σχέση μεταξύ της εποχής της θαλασσοκρατίας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και του επείγοντος χαρακτήρα με τον οποίο η Τουρκία πρέπει να ακολουθήσει μια πιο διεκδικητική πολιτική στη Μεσόγειο. Σε ένα από τα πιο πρόσφατα βιβλία του, «Ο αγώνας για να μοιραστεί κανείς στην Ανατολική Μεσόγειο και την Τουρκία», ο Yaycı παραθέτει ευνοϊκά τον Μπαρμπαρόσα, τον φημισμένο οθωμανικό κουρσάρο, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι «αυτοί που κυβερνούν τη θάλασσα, κυβερνούν τον κόσμο».

Για να είμαστε δίκαιοι, θα ήταν ανακριβές να πούμε ότι η κοσμοθεωρία του Yaycı είναι αποκλειστικά παράγωγο της Κεμαλιστικής ανατροφής του. Στα πολλά βιβλία του που υποστηρίζει τα δικαιώματα της Τουρκίας σε μια μεγάλη αποκλειστική οικονομική ζώνη στη Μεσόγειο, απευθύνει έκκληση σε αυτό που πιστεύει ότι είναι τα νομικά δικαιώματα της Άγκυρας. Το διεθνές δίκαιο, έχει δηλώσει ξανά και ξανά, επιτρέπει στην Τουρκία τη δυνατότητα να αγνοεί τα πολλά νησιά της Ελλάδας, διεκδικώντας μεγάλες εκτάσεις του θαλάσσιου πυθμένα της Μεσογείου. Μια έντονη ρεαλιστική σκέψη αρωματίζει επίσης την άποψή του για την προσέγγιση της Τουρκίας στους θαλάσσιους ισχυρισμούς της. Για να παρακάμψει την ελληνική και την κυπριακή αντίδραση, υποστηρίζει την υπογραφή διμερών συμφωνιών θαλασσίων ζωνών με την Αίγυπτο, το Λίβανο, το Ισραήλ και την Παλαιστινιακή Αρχή. Τέτοιες συμφωνίες, ισχυρίζεται, θα απευθύνονταν άμεσα στο συμφέρον κάθε καθενός από αυτά τα κράτη. Παραβλέποντας τους ισχυρισμούς της Ελλάδας και της Κύπρου, κάθε υπογράφων θα απολάμβανε μεγαλύτερα κομμάτια του πυθμένα. Ο Gürdeniz έχει υποστηρίξει αυτές τις προτάσεις και ενθάρρυνε την τουρκική κυβέρνηση να υπογράψει συμφωνίες οικονομικής ζώνης με την Αίγυπτο και το Ισραήλ. Μέχρι σήμερα, ωστόσο, κανείς στην τουρκική κυβέρνηση δεν ενέκρινε ένα τέτοιο σχέδιο. Λαμβάνοντας υπόψη τις κακές σχέσεις της Άγκυρας με την Αίγυπτο και το Ισραήλ, καθώς και τις ενδείξεις ότι τα δύο κράτη έχουν έλθει πολύ πιο κοντά στην Ελλάδα τους τελευταίους μήνες, η πιθανότητα της Τουρκίας να υπογράψει πολλαπλές συμφωνίες οικονομικής ζώνης με τους γείτονές της στη Μεσόγειο φαίνεται μικρή. Ο Ερντογάν, ωστόσο, έχει αγκαλιάσει εγκάρδια το νομικό θεμέλιο του επιχειρήματος του Yaycı (παρά το γεγονός ότι η Τουρκία δεν έχει υπογράψει τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας). Ενώ είχε προηγουμένως προτείνει μια διεθνή διάσκεψη για την επίλυση του ζητήματος της οικονομικής ζώνης της Τουρκίας, νομικοί αναλυτές στην Τουρκία εικάζουν ότι ο Ερντογάν μπορεί να έχει το νομικό του δικαίωμα να δηλώσει μονομερώς αυτό που θεωρεί ως νόμιμο θαλάσσιο τομέα της Τουρκίας.

Γαλάζια πατρίδα και σφυρηλάτηση συναίνεσης στην εξωτερική πολιτική της Τουρκίας


Τους τελευταίους μήνες, οι δηλώσεις του Yaycı έδωσαν τροφή στη συζήτηση σχετικά με τις κομματικές ή προσωπικές αντιπαλότητες που υπάρχουν σήμερα στην Άγκυρα. Αρχικά, ορισμένοι συνήγαγαν από την παραίτησή του ότι εξαναγκάστηκε σ' αυτήν, ως αποτέλεσμα μιας συνωμοσίας υπό την ηγεσία του Γκουλέν. Άλλοι το είδαν ως μια πιθανή αρπαγή εξουσίας από τον Hulusi Akar, τον ισχυρό υπουργό Άμυνας της Τουρκίας, ο οποίος περιθωριοποίησε αρκετούς ανώτατους αξιωματικούς τα τελευταία χρόνια. Ακόμα άλλοι έχουν ερμηνεύσει την αποχώρησή του ως σημάδι διχασμού στο ευρασιατικό στρατόπεδο. Η Aydınlık, μια εφημερίδα που συνδέεται στενά με το Ευρασιατικό Κόμμα της Πατρίδας, έκτοτε έχει υιοθετήσει μια πιο αρνητική προσέγγιση για τις απόψεις του Yaycı, όταν πριν τον γέμιζε επαίνους. Ο Gürdeniz, από τους πιο εξέχοντες αρθρογράφους της Aydınlık, αποφάσισε να παραιτηθεί αφού ο ιδρυτής του παραπάνω κόμματος Doğu Perinçek, επέκρινε τον Yaycı στην τηλεόραση. Η εγγύτητα απόψεων που παρουσιάζεται μεταξύ αυτών των δύο πρώην ναυάρχων, δεν σημαίνει ότι μοιράζονται πανομοιότυπες απόψεις για τον κόσμο. Από τότε που έφυγε από το ναυτικό, ο Yaycı δεν έχει επιδοθεί σε αντι-αμερικανική και αντι-ΝΑΤΟϊκή ρητορική, όπως ο Gürdeniz και πολλοί Ευρασιατιστές. Πιο συγκεκριμένα, ο Yaycı έχει αποκηρύξει κάθε σχέση του με τα στρατόπεδα της Ευρασίας ή του Ατλαντικού. Αντ 'αυτού έχει αναγνωρίσει τον πολιτικό του προσανατολισμό ως απλώς «ιθαγενούς και εθνικιστού (yerli ve milli)», μια φράση που προτιμούσε από καιρό ο Ερντογάν και επινοήθηκε από τον ιδρυτή του μικρότερου εταίρου του κυβερνώντος κόμματος, του Εθνικιστικού Κόμματος Δράσης.

Σίγουρα υπάρχει κίνδυνος υπερβολικής ερμηνείας της σημασίας των λέξεων και των πεποιθήσεων ενός ατόμου. Στην περίπτωση του Yaycı, πολλές από τις δηλώσεις και τις ενέργειές του έχουν ληφθεί ως δείκτες για την άνοδο ή την πτώση διαφορετικών φατριών στην Άγκυρα. Η ανάλυση κάθε μιας από τις εκφράσεις ή τις πράξεις του μπορεί να δώσει τη θέση σε αυτό που ένας σχολιαστής έχει παρομοιάσει με την «Τουρκική Κρεμλινολογία», όπου σε μικρά σημεία αποδίδεται λανθασμένα, μεγάλη σημασία. Εάν υπάρχει κάτι που πρέπει να αντληθεί από τις αλληλεπιδράσεις του με τον τύπο μετά την αποστρατεία του, Τύπο, είναι ίσως πως οι απόψεις του αντικατοπτρίζουν σημαντικά σημεία συμφωνίας μεταξύ των Τούρκων υπευθύνων χάραξης πολιτικής σήμερα. Όποιες και αν είναι οι προσωπικές του απόψεις σχετικά με την εσωτερική πολιτική, είναι σαφές ότι ο Yaycı, όπως πολλοί αξιωματικοί και πολίτες, δίνει προτεραιότητα στην πίστη και την υπηρεσία του στο τουρκικό κράτος. Η δηλωμένη επιθυμία του να ενισχύσει το τουρκικό κράτος και να προωθήσει τα εθνικά του συμφέροντα στο εξωτερικό, είναι που τον συνδέει με άτομα που βρίσκονται σε όλο το πολιτικό φάσμα της Τουρκίας. Υπάρχουν λίγοι στην Τουρκία, ακόμη και μεταξύ των αντιπάλων του Ερντογάν, οι οποίοι θα απέρριπταν την απεικόνιση της Ελλάδας ως επικεφαλής νέμεσης της χώρας στην ανοικτή θάλασσα. Η πεποίθηση του Yaycı ότι η ιστορία και η γεωγραφία προκαλούν την υπεροχή της Τουρκίας ως μείζονος δύναμης έχει πλέον σχεδόν καθολική επίδραση στη χώρα. Από αυτή την άποψη, η διασφάλιση της γαλάζιας πατρίδας της Τουρκίας έχει υιοθετηθεί ευρέως ως εθνική επιταγή τόσο από πιστούς πιστούς όσο και από αντιφρονούντες. Σε μεγάλο βαθμό, αυτή η γενική συναίνεση αποτελεί απόδειξη της διαρκούς ισχύος της κεμαλιστικής ιδεολογίας. Ο κεμαλισμός, όπως το έθεσε πρόσφατα ένας Τούρκος μελετητής, πρέπει να νοηθεί ως μια πιο διαδεδομένη δύναμη στην τουρκική πολιτική και κοινωνία. Ως ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της τουρκικής εκπαίδευσης και της εθνικής ταυτότητας, οι πτυχές του Κεμαλισμού ενισχύουν την κοσμοθεωρία των Ισλαμικών συντηρητικών, των αριστερών και των εθνικιστών διαφόρων αποχρώσεων.

Αυτό το κοινό ιδίωμα και η βάση αναφοράς είναι μεταξύ των παραγόντων που επιτρέπουν στον Yaycı, τον Erdoğan και άλλους να βρουν κοινό τόπο στην υπηρεσία του τουρκικού κράτους. Αυτό δεν σημαίνει ότι οι κομματικές ή προσωπικές διαφορές σε αυτόν τον κύκλο είναι άσχετες. Ο Ερντογάν, για παράδειγμα, μπορεί και να συντροφεύει τον Yaycı, και να κλίνει προς την εχθρότητα του Gürdeniz προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Μακροπρόθεσμα, ο κοινός χώρος μεταξύ αυτών των στρατοπέδων πιθανότατα θα παραμείνει κρίσιμος για το μέλλον της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το όραμα του Yaycı για μια πιο μαχητική και πιο επιθετική Τουρκία είναι πιθανό να αντέξει, αν όχι να εδραιωθεί περισσότερο για κάποιο διάστημα.  

ΠΗΓΗ👈

Ο Ryan Gingeras είναι καθηγητής στο Τμήμα Εθνικών Υποθέσεων Ασφάλειας της Ναυτικής Μεταπτυχιακής Σχολής και είναι ειδικός στην ιστορία Tουρκίας, Βαλκανίων και Μέσης Ανατολής. Είναι συγγραφέας πέντε βιβλίων, συμπεριλαμβανομένου του πιο πρόσφατου, Eternal Dawn: Turkey in the Age of Atatürk. το βιβλίο του Οι θλιβερές ακτές: Η βία, η εθνικότητα και το τέλος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας,  ήταν υποψήφιο για το Βραβείο Βιβλίων Rothschild στον Εθνικισμό και τις Εθνικές Σπουδές και το Βραβείο Βιβλίου Εταιρείας Φιλίας Βρετανίας-Κουβέιτ . 
Οι απόψεις που εκφράζονται εδώ δεν είναι αυτές της Ναυτικής Μεταπτυχιακής Σχολής, του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, του Υπουργείου Άμυνας ή οποιουδήποτε μέρους της κυβέρνησης των ΗΠΑ.
 
 
ΥΓ: Αφιερωμένο στους φίλους που λόγω της κρίσης έχουν κλείσει το μεταφραστικό τους τμήμα.

 

 
 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.